درآمد یک هکتار باغ گردو برای سرمایه‌گذاری بلند مدت

درآمد یک هکتار باغ گردو برای سرمایه‌گذاری بلند مدت

درآمد یک هکتار باغ گردو برای سرمایه‌گذاری بلند مدت

سوالی که اکثر کاربران از کارشناسان نهالستان می‌پرسند این است: «آیا خرید نهال گردو به صرفه است یا نه؟ همچنین درآمد یک هکتار باغ گردو برای سرمایه‌گذاری بلند مدت تضمینی و اقتصادی است یا نه؟»

 مطمئناً سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی مخصوصاً تولید میوه گردو در کشور ایران پرسود و تضمینی خواهد بود، به شرطی که باغداران مراحل احداث باغ گردو را طبق نظر کارشناسان و مهندسین نهالستان طی کنند؛ شما از یک باغ سنتی و قدیمی که درختان بذری در آن کاشته شده است نباید انتظار درآمد آنچنانی و طول عمر طولانی داشته باشید.

علی الخصوص اگر کشاورز با مراحل نگهداری و مراقبت درخت گردو آشنایی کامل نداشته باشد، سالانه با تعدادی از درختان بیمار و آلوده روبرو خواهد شد که باعث افت کمیت محصول تولیدی می‌شود، برای آشنایی با مراحل سرمایه‌گذاری در باغ گردو و میزان درآمد آن همراه ما باشید.

درآمد یک هکتار باغ گردو برای سرمایه‌گذاری بلند مدت

سرمایه گذاری در باغ گردو

فراموش نکنید کشور ایران جزو تولید کنندگان و صادرکنندگان قدر و شناخته شده میوه گردو در کل جهان است، بنابراین سرمایه گذاری در باغ گردو نه تنها به نفع کشاورز بوده و سود شخصی دارد، بلکه در ثابت نگه داشتن جایگاه کشور ایران تاثیر بسزایی دارد، در واقع به عنوان یک سرمایه‌گذاری شخصی و ملی آن را در نظر می‌گیریم، از لحاظ اقتصادی سرمایه‌گذاری در باغ گردو  و خرید نهال گردو مزایای خاص خود را دارند:

  • بازدهی مالی: 

احداث باغ گردو می‌تواند منبع درآمد قابل توجهی باشد، درختان گردو معمولاً پس از سال‌های اولیه رشد، شروع به تولید محصول می‌کنند و در طول عمر میوه‌دهی طولانی، سود قابل توجهی دارند؛ در ضمن، قیمت گردو در بازار معمولاً پایدار بوده و از نظر سرمایه‌گذاری جذاب هست.

  • رشد پایدار: 

درختان گردو بعد از احداث و رشد اولیه، معمولاً نیاز کمتری به مراقبت و نگهداری دارند، آنها قابلیت سازگاری با شرایط آب و هوایی مختلف را داشته و به ندرت بیمار و آفت زده می‌شوند، نباید قدرت باردهی بالا و سرعت رشد درخت گردو را دست کم بگیریم.

 درامد یک هکتار باغ گردو

درامد یک هکتار باغ گردو را می‌توان بر اساس تعداد درختان، میزان میوه‌دهی هر درخت و قیمت فروش گردو محاسبه کرد، ابتدا تعداد درختان در یم هکتار باغ را محاسبه کنید؛ این مقدار ممکن است بر اساس فاصله کاشت درختان و نوع گونه گردو متفاوت باشد.

مهندسین نهالستان به هنگام فروش نهال گردو تاکید زیادی بر تراکم سازی باغ گردو دارند،به همین منظور بهتر است نهال‌های پایه کوتاه را خریداری کنید که نزدیک به هم کاشته شوند، از نظر علم کشاورزی درختانی که نزدیک به هم کاشته می‌شوند بهترین بهره‌وری را از آبیاری، کوددهی و سمپاشی را داشته و هزینه نگهداری از باغ گردو نیز کاهش پیدا می‌کند.

طبق استانداردهای بین المللی بهترین فاصله برای کاشت نهال گردو از ۶ تا ۱۲ متر است؛ سپس میزان میوه‌دهی هر درخت را در نظر بگیرید، میوه‌دهی گردو در هر درخت معمولاً به صورت کیلوگرم در سال اعلام می‌شود؛ برای محاسبه میزان میوه‌دهی کل باغ گردو، تعداد درختان در هکتار را در میوه‌دهی هر درخت ضرب کنید.

در مرحله بعد، باید قیمت فروش گردو را در نظر بگیرید، بهتر است بازار فروش محلی را بررسی کنید و قیمت فروش گردو در منطقه خود را تعیین کنید. اگر قصد صادرات دارید، باید نرخ ارز و قیمت فروش بین‌المللی را هم بررسی کنید، به عنوان یک باغدار و صادر کننده از نیاز داخلی منطقه و نیاز بازار برون مرزی اطلاع کافی داشته باشید.

 سپس میزان درآمد کل باغ گردو را محاسبه کنید؛ برای این کار، میزان میوه‌دهی کل باغ را در قیمت فروش گردو ضرب کنید؛ البته از درآمد نهایی میزان هزینه‌ها را کسر کنید، هزینه‌های نگهداری و برداشت میوه را در محاسبه درآمد در نظر گرفته شوند، به طور میانگین در طرح توجیهی احداث باغ برای هر هکتار ۳ میلیارد سوددهی را در نظر گرفته‌اند.

درآمد یک هکتار باغ گردو برای سرمایه‌گذاری بلند مدت

هزینه احداث یک هکتار باغ گردو

برای تعیین هزینه احداث یک هکتار باغ گردو برخی از موارد زیر را می‌توان در نظر گرفت:

  • هزینه خرید یا اجاره زمین برای احداث باغ گردو.
  • آماده سازی زمین شامل شخم زدن، گودبرداری، ضدعفونی کردن خاک، از بین بردن علف‌های هرز، کود پاشی
  • هزینه خرید نهال گردو و کاشت آن در مزرعه
  • هزینه سیستم آبیاری، انشعابات آب و هزینه مصرف آب برای باغ گردو.
  • هزینه خرید نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز برای تغذیه درختان.
  • هزینه نگهداری باغ و مراقبت از درختان گردو
  • هزینه کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و آفات احتمالی برای حفظ سلامت درختان.
  • هزینه برداشت محصولات گردو و امکانات لازم برای آن مانند دستگاه برداشت و کارگران.

این فقط بعضی از موارد برای تعیین هزینه‌های لازم برای احداث باغ گردو بوده و با توجه به شرایط خاص هر منطقه، میزان تجهیزات و خدمات مورد نیاز، هزینه‌ها متفاوت خواهند بود.

طرح توجیهی باغ گردو

برای طرح توجیهی باغ گردو مراحل زیر را می‌توانید دنبال کنید:

  • بازار محصول گردو را بررسی کنید، شامل تقاضا و عرضه، قیمت‌ها، رقابت‌ها و میزان مصرف محصول در بازار می‌شود.
  • موقعیت مناسبی برای تاسیس باغ گردو در نظر گرفته شود، آنالیز خاک، شرایط آب و هوایی و دسترسی به بازار‌های هدف
  • قیمت نهال گردو، تعداد و انواع درختان گردوی را برای احداث باغ گردو مشخص کنید.
  • برنامه‌ریزی کاشت و داشت و نگهداری از باغ گردو، به همراه تعیین هزینه‌ها و منابع مورد نیاز انجام شود.
  • هزینه‌های مورد نیاز برای باغ گردو و بهره‌برداری از باغ گردو را بررسی کرده و منابع مالی لازم را برای پیشروی در این طرح تامین کنید.
  • نیازهای مدیریتی مانند نیروی انسانی، برنامه‌ریزی تولید، بازاریابی و مدیریت مالی را بررسی کنید.
  • تهیه نقشه‌ها و مستندات برای تاسیس و بهره‌برداری از باغ گردو لازم و ضروری است.
  • در نهایت، شما باید گزارش توجیهی مبتنی بر تمامی مراحل فوق را به طور کامل بررسی کنید تا از معتبر بودن آن اطمینان داشته باشید.

برداشت گردو در هکتار

برای تعیین سوددهی باغ گردو میزان برداشت گردو در هکتار بسیار مهم است، شما باید آمار دقیقی به دست بیاورید، برای این منظور انواع نهال گردو را قبل از خرید نهال گردو به خوبی بشناسید و مطمئن باشید که با منطقه شما سازگاری دارد یا نه؟ به طور مثال نهال گردو ژنوتیپ کانادایی حداقل دو برابر نهال‌های دیگر باردهی دارد که باعث افزایش درآمد شما خواهد شد.

کلام اخر

توسعه باغ گردو منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی کشاورزی و غیرکشاورزی در منطقه شود، این مزیت به ویژه در مناطق روستایی به عنوان یک منبع برتر اشتغال پایدار شناخته می‌شود و به توسعه اقتصادی و کاهش مهاجرت غیر مطلوب کمک می‌کند؛ با بررسی میزان درآمد باغ گردو متوجه شدیم سرمایه‌گذاری در احداث باغ گردو کاملاً امن و تضمینی هست؛ ولی توصیه می‌کنیم قبل از خرید نهال گردو حتماً با کارشناسان یک نهالستان معتبر در تماس باشید تا آنها به خوبی شما را راهنمایی کنند.

تماس با پالیز نهال:

09144501003

09144501009