خواص زرشک برای بدن

  • در صورتی که قصد آگاهی از خواص و فواید زرشک برای بدن دارید، توصیه می‌کنیم که تا انتهای مقاله با همراه باشید.
خواص زرشک برای بدن

خواص زرشک برای بدن

 در سال‌های اخیر باغداران بسیاری با خرید نهال زرشک پالیز نهال به سود بسیار خوبی یافته‌اند؛ چرا که با فروش محصولات مرغوب و باکیفیت و عرضه‌ی آن به بازارهای داخلی و خارجی توانسته‌اند به موفقیت دست یابند اما باید بدانید که خرید نهال زرشک پالیز نهال تنها قدم اول برای تحقق این هدف مهم و امر پولساز است و برای احداث باغ و مراقبت‌های پس از آن بایستی از یک مشاور قوی و مجرب در این حیطه کمک بگیرید.

 جالب است بدانید که اغلب مردم از میوه زرشک نه تنها به عنوان تازه خوری استفاده می‌کنند بلکه با توجه به خواص بی نظیر این میوه خوش رنگ و مفید، می‌توان برای پیشگیری و یا درمان بسیاری از بیماری‌ها تحت عنوان دمنوش، آبمیوه و.... استفاده می‌کنند. در صورتی که قصد آگاهی از خواص و فواید زرشک برای بدن دارید، توصیه می‌کنیم که تا انتهای مقاله با همراه باشید.

خواص زرشک برای بدن فایده زرشک

همه چیز درباره زرشک و خواص دارویی آن

 همه ما می‌دانیم که هدف اصلی باغداران از خرید نهال زرشک و احداث باغات آن، بهره‌گیری از زرشک و خواص دارویی این میوه مفید و ترش مزه است و در این قسمت از مقاله نیز قصد داریم به تفصیل به خواص دارویی و فواید بی نظیر آن بپردازیم.

 زرشک میوه‌ای بیضی شکل با طعم بسیار ترش و بافت گوشتی است که از درختچه‌های خاردار نسبتا پهنی به دست می‌آید و با توجه به اقلیم نسبتا خشک و سرد کشورمان ایران، امکان کاشت و پرورش آن در اقصی نقاط کشور وجود دارد و البته ناگفته نماند که نهال زرشک دارای واریته‌های متنوعی است که برخی از آنها خاصیت دارویی و برخی دیگر خاصیت خوراکی دارد.

 اگر شما جز آن دسته افرادی هستید که دارای غلظت خون بالایی هستید توصیه می‌کنیم که از مصرف زرشک غافل نشوید؛ چرا که آب زرشک رقیق کننده‌ای بسیار مفید برای بدن است و از لخته شدن خون در مسیر رگها نیز جلوگیری می‌کند، همچنین بربرین موجود در این میوه را یکی از طبیعی‌ترین مواد تنظیم کننده گلوکز خون نامیده‌اند؛ چرا که به سوخت و ساز طبیعی سلول‌ها و ساخت انسولین و همچنین ضدعفونی کردن فضای داخلی بدن کمک می‌نماید‌.

 خاصیت دارویی دیگر زرشک برای سیستم گوارشی است و جالب است بدانید که زرشک خاصیت ضدالتهابی بسیار بالایی دارد و یکی از روش‌های طبیعی درمان سندروم روده تحریک پذیر و یبوست مزمن، مصرف رب زرشک است، زیرا فیبر موجود در این ماده خوراکی به تقویت سیستم گوارشی کمک شایانی می‌نماید اما باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد زرشک برای افراد درگیر با زخم معده مناسب نخواهد بود و ممکن است سبب عمیق‌تر شدن زخم معده آنها شود.

خواص زرشک در طب سنتی

 جالب است بدانید که متخصصان طب سنتی نیز یکی از طرفداران پر و پا قرص زرشک برای افزایش سلامتی بدن هستند؛ چرا که خواص زرشک در طب سنتی بر همگان کاملا هویدا است اما باید بدانید که به سبب طبع سرد و خشک این میوه، افرادی که دارای طبع سرد سواداوی هستند نباید بیش از مقدار مشخصی که متخصصان توصیه می‌کنند از آن مصرف کنند و یا اینکه در کنار مصرف زرشک از مصلح آن، خوراکی‌هایی همچون زعفران و خلال بادام و پسته به عنوان گرمیجات مصلح آن استفاده نمایند.

 توصیه شده است که اگر قصد پاکسازی خون، پاکسازی پوست و رفع عطش شدید را دارید از دمنوش معجزه آسای زرشک استفاده نمایید؛ چرا که مصرف زرشک و فرآورده‌های آن نه تنها سبب تصفیه و تمیزی خون خواهد شد بلکه تاثیر شگفت انگیزی در شادابی و شفافیت پوست شما خواهد داشت زیرا زرشک خاصیت ضدالتهابی داشته و مانع جوش و لک و آکنه و ایجاد چین و چروک در سطح پوست شما خواهد شد.

 پنج خاصیت دارویی زرشک سیاه و قرمز

 دو نوع از واریته‌های پرطرفدار نهال زرشک، زرشک قرمز و زرشک سیاه هستند که هر یک کاربردهای گوناگونی دارند، زرشک قرمز را غالبا برای مصارف تازه خوری و تزیین غذا مورد استفاده قرار می‌دهند اما زرشک سیاه به دلیل داشتن پتاسیم بالا و ترکیبات پلی فنلی غالبا خواص درمانی دارد و بیشتر برای تهیه آب زرشک یا دمنوش برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ۵ مورد مهم از خاصیت دارویی زرشک سیاه عبارتند از

 ۱. نارسایی و گرفتگی عروق قلب

 ۲. کنترل و درمان قند خون (دیابت)

 ۳. درمان کبد چرب

 ۴. تنظیم عادت ماهیانه بانوان و درمان تنبلی تخمدان

 ۵. پیشگیری از سرطان

 در صورتی که به میوه، برگ و عصاره زرشک حساسیت دارید، باید در مصرف آن محدویت ایجاد کنید، چرا که ممکن است بدن شما واکنش‌های آلرژیک خطرناکی را از خود بروز دهد و دچار شوک و حمله انافلاکسی یا خون دماغ شوید.

خواص زرشک برای بدن فایده زرشک

خواص زرشک برای لاغری

 آیا می‌دانستید که امروزه یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش میزان فروش نهال زرشک تولید محصولات تازه و مرغوب به منظور استفاده افراد برای کاهش وزن و لاغری است؟ در سال‌های اخیر تحقیقات نشان داده است که اصلی‌ترین راه کاهش وزن تنظیم سوخت و ساز و متابولیسم بدن به صورت طبیعی است و از آن جایی که تاثیرات زرشک برای لاغری بر همگان مشخص است، می‌توان مصرف زرشک را یکی از مقرون به صرفه‌ترین راه‌های کاهش وزن و تناسب اندام شناخت.

 با توجه به این که زرشک باعث افزایش تولید آنزیم‌های آدنوزین و کیناز در بدن می‌شود و این دو آنزیم نیز سبب تنظیم و افزایش متابولیسم طبیعی بدن می‌شوند، پس توصیه ما به افراد دارای اضافه وزن، مصرف مستمر زرشک سیاه در طول روز خواهد بود.

نحوه و میزان مصرف زرشک در روز باید چگونه باشد؟

 همانگونه که می‌دانید بیشترین مصرف زرشک به صورت خشک شده در کنار غذاهای ایرانی است اما بسیاری از افراد به منظور بهره‌گیری از خواص این میوه مفید، می‌توانند از آب زرشک، دمنوش زرشک و... استفاده کنند که در هر صورت از خواص آن بهره مند خواهند شد.

 برای تهیه دمنوش زرشک می‌توانید پس از شست و شوی آن، در آب جوش ریخته و اجازه دهید تا دم بکشد و سپس نوش جان کنید اما برای تهیه آب زرشک بایستی پس از شستشوی زرشک‌های تازه آنها را داخل ظرف آب در حال جوشیدن ریخته و پس از گذشت حدود ۲۰ دقیقه آن را داخل صافی ریخته و باقی‌مانده تفاله را دور ریخته، آب زرشک از صافی رد شده را پس از خنک شدن می‌توانید روزانه یک استکان پس از صرف صبحانه میل نمایید.

 برای تعیین میزان مصرف زرشک در روز بایستی نیاز بدن فرد سنجیده شود؛ چرا که مصرف بیش از حد زرشک در طول روز می‌تواند سبب افت فشار افراد شود به همین علت توصیه می‌شود که در صورت درگیری با بیماری‌های کبدی روزانه یک استکان آب زرشک و در صورت درگیری با بیماری‌هایی همچون فشار و چربی خون روزانه دو استکان آب زرشک در دو نوبت صبح و شب مصرف نمایید.

کلام آخر

 با رسیدن به بخش انتهایی مقاله می‌توان نتیجه گرفت که زرشک این میوه خوشمزه دارای خواص دارویی طبیعی بیشماری است که می‌توان از آن بهره گرفت و برای پیشگیری و حتی درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده کرد. برای تولید زرشک مرغوب و باکیفیت نیز بایستی ارقام نهال زرشک سالم و شناسنامه دار را از نهالستان‌های معتبر تحت نظارت جهاد کشاورزی همچون نهالستان بزرگ پالیز نهال تهیه نمود تا در این صورت قیمت نهال زرشک نیز بسیار مقرون به صرفه و طبق نرخ مصوب باشد.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت نهال زرشک و روش‌های احداث باغات آن می‌توانید به سایت اینترنتی paliznaha.ir مراجعه نمایید و یا با شماره‌های درج شده در زیر تماس حاصل فرمایید.

 تماس با پالیز نهال:

 09144501007

 09144501008